Nieuws 14 mei 2024

UBO-verplichtingen

15 oplossingen voor minder administratie(kosten)

De meest recente cijfers van het Federaal Planbureau (februari 2024) voor het jaar 2022 tonen dat de administratieve lasten voor ondernemingen en zelfstandigen opnieuw zijn gestegen van iets minder dan 5 miljard euro in 2020 tot 6 miljard euro in 2022, een stijging met meer dan 20%. Er ligt in de volgende legislatuur dus heel wat werk op de plank.

Om de nodige inspiratie te bieden, stelde het VBO onlangs een e-guide op waarin het 15 vereenvoudigingsvoorstellen doet waarmee de administratieve lasten voor onze ondernemingen met ongeveer 50% zouden kunnen worden verminderd (zie ook onze e-guide ‘15 voorstellen voor minder administratieve lasten’). In de komende weken zal het VBO nog eens ingaan op elk van die voorstellen.

De informatie uit het UBO-register toegankelijk maken voor financiële instellingen

Belgische ondernemingen, inclusief vennootschappen, (i)vzw’s en stichtingen, zijn verplicht om accurate en actuele informatie over hun uiteindelijke begunstigden (in het Engels aangeduid als ‘Ultimate Beneficial Owners’ of ‘UBO’s’) in het zogenaamde UBO-register1, dat werd opgezet door de Federale Overheidsdienst Financiën, te registreren. Het doel is om meer transparantie te creëren en het witwassen van geld en de financiering van terrorisme tegen te gaan. Het UBO-register moet jaarlijks bijgewerkt worden, op straffe van sancties, waaronder administratieve boetes en eventueel zelfs het ambtshalve schrappen van ondernemingen uit de Kruispuntbank van Ondernemingen (bijna 21.000 spook- of slapende entiteiten werden reeds geschrapt wegens het niet naleven van hun wettelijke verplichtingen met betrekking tot het UBO-register).

Systematiseer het ‘only once’-principe

Ondernemingen ontvangen op regelmatige basis vragenlijsten van hun financiële instellingen, met het verzoek informatie te verschaffen over hun UBO’s. De info die zij opvragen is echter precies dezelfde als de info die reeds in het UBO-register werd opgenomen.

Het is zo dat banken die info niet voor hun plezier vragen, maar omdat zij daartoe verplicht worden door de Belgische en Europese antiwitwaswetgeving, in het kader van hun poortwachtersrol. Banken zouden daarom toelating moeten krijgen om gebruik te maken van informatie die reeds beschikbaar is in overheidsdatabanken, zoals het UBO-register. Concreet zouden ze zich dus moeten kunnen baseren op de gegevens die de onderneming al in het UBO-register heeft opgeladen en alleen bijkomende vragen moeten kunnen stellen als er concrete vermoedens zijn dat de verstrekte informatie onjuist is. Die omkering van de huidige situatie vereist een wijziging van het regelgevend kader, ook op Europees niveau. 

  1. 1 Zie ook de e-guide ‘Het UBO-register – In 5 stappen naar een correcte registratie’ van het VBO. ↩︎
Deel deze pagina:
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.