Nieuws 22 mei 2024

Dagelijkse juridische handelingen digitaliseren

15 oplossingen voor minder administratie(kosten)

De digitalisering van de juridische aspecten van het ondernemingsleven heeft onder de aflopende legislatuur best wel wat vooruitgang geboekt. Er valt evenwel nog een hele weg af te leggen. Tal van courante vennootschapsrechtelijke operaties gebeuren nog op papier en vereisen een fysieke tussenkomst. Dat veroorzaakt tijdverlies en frustratie.

De mogelijkheden van de digitalisering zijn nog onderbenut. Dat blijkt ook uit de e-guide die het VBO onlangs opstelde en waarin het 15 vereenvoudigings- en digitaliseringsvoorstellen doet waarmee de administratieve lasten voor onze ondernemingen met ongeveer 50% zouden kunnen worden verminderd (15 voorstellen voor minder administratieve lasten). In de komende weken gaat het VBO nog eens in op elk van die voorstellen.

De voorbije jaren werden reeds belangrijke stappen gezet inzake de digitalisering van het vennootschapsleven, vaak in samenwerking met het notariaat. Zo zijn de online oprichting, de elektronische neerlegging via de notaris, het elektronisch effectenregister eStox (oproeping tot algemene vergadering, wijziging van de statuten) nu realiteit.

IT-infrastructuur als hoeksteen


Op termijn moeten alle vennootschapsrechtelijke operaties digitaal kunnen worden uitgevoerd. Vooral voor akten die geen notariële tussenkomst vereisen, mag de opgestarte digitalisering niet ophouden na de recente ontwikkelingen.

Concreet moet een solide IT-infrastructuur worden opgezet. Om meer interconnectie tussen databanken mogelijk te maken en zo ondernemingen in staat te stellen alle stappen van de verschillende vennootschapsrechtelijke operaties op digitale wijze af te handelen. Of het nu gaat om een rechtstreekse handeling (in het kader van onderhandse akten), dan wel om een handeling die de tussenkomst van het notariaat vereist (verplicht in het kader van authentieke akten). Voor authentieke akten is dat al grotendeels het geval, maar voor de overige akten moet er nog veel gebeuren, zeker op het vlak van elektronische neerlegging.

Alle databanken van de overheid die informatie bevatten over ondernemingen moeten vervolgens naadloos (en in real time) met elkaar communiceren, of minstens elkaars informatie hergebruiken of consulteren in plaats van ze telkens opnieuw op te vragen bij de ondernemers. Een meer proactieve rol van de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) in samenwerking met Fednot en de ondernemingsrechtbanken dringt zich daarbij op.

Deel deze pagina:
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.